התשובה הקצרה
התשובה המלאה:
מה זה CPL ?
CPL הוא קיצור של המושג Cost Per lead או בעברית עלות לליד. מדד ה-CPL נפוץ בעיקר בעולם השיווק הדיגיטלי, אשר המדד מתייחס לעלות לליד ( ליד = פנייה ). ישנם אנשים שתייחסו למונח CPL כמודל עסקי, לדוגמה משרד פרסום שלא עובד במודל ריטיינר אלה במודל של מכירת לידים. יש אנשים שייחסו למונח CPL מדד למדידה ומעקב אחר ביצועיים שיווקים, לדוגמה:
מנהל שיווק ששואל את הקמפייניר “מה ה- CPL בקמפיין בפייסבוק ביחס לקמפיין בגוגל”.
בשני המקרים הפירושים האלו נכונים ואנחנו נשמע אותם הרבה בכל תפקיד שנושק לעולם המרקטינג, מכירות, אוטומציה, פיתוח עסקי וכו’ .
איך מחשבים עלות לליד – CPL?
חישוב מדד ה-CPL הוא סופר קל לחישוב וזה הולך ככה: תקציב שהושקע לחלק לכמות הלידים שהתקבלו. כמו כן, גם כאן כמו ברוב המדדים בעולם השיווק יש מגוון שיטות לבצע את החישוב.
לכן תמיד תשימו לב מה כלול בחישוב, זאת אומרת מה ההגדרה של ” תקציב שהושקע” ומה ההגדרה של ” ליד” אל חשש, אני אסביר הכל עכשיו.
אפשר לחשב את ” התקציב שהושקע” כולל את התקציב מדיה, שכ”ט לקמפיינר ותשלום לעורך הוידאו והגרפיקאי שהפיקו את הפרסומות ומנגד אפשר לחשב את “התקציב שהושקע” רק כתקציב המדיה שהשקענו בקמפיין, כלומר הכסף ששילמנו לפלטפורמת הפרסום.
מבחינת הלידים, אפשר לבצע את החישוב כך, כל פנייה שהגיעה לקמפיין = ליד. ואפשר להחשיב לי לפי פרמטרים שונים של איכות כמו ליד שענה לשיחת טלפון, ליד שרלוונטי לשירות שאנחנו מוכרים וכו’. איפה אפשר לראות את זה אתם שואלים? בדרך כלל אצל ספקי לידים, הם יגדירו הגדרות איכות כאלו ואחרות ששומרות על הלקוח מלקבל לידים לא איכותיים. לצורך הדוגמה ספק לידים שמוכר לידים לסטודיו כושר של נשים, אז הוא יכול להציע מודל שהוא לא מחשיב ללקוחה לידים שהם גברים במידה ויתקבלו כאלו.
מה היתרונות בקניית לידים על בסיס הצלחה?
כאשר אנחנו בתור בעלי עסקים נפנה למפרסמים כאלו או אחרים לטובת קידום המכירות של העסק שלנו, הם יציעו לנו מגוון חבילות שבהם אנחנו נשקיע X תקציב פרסום ונשלם להם עוד Y שכ”ט עבור העבודה שלהם כמו ניהול הקמפיינים, אופטימיזציה, קריאייטיב, אוטומציות וכו’ בעוד שבמודל CPL הספק בעצם לוקח על עצמו את כל הסיכון, הוא משקיע את הזמן ואת הכסף ועובד איתנו במודל הצלחה. לכן, עבודה במודל CPL גוררת איתה לא מעט יתרונות כמו:
1. לא מסכנים כסף ועובדים במודל הצלחה.
2. אפשרות לבצע סקיילינג רחב
3. אנחנו מגדירים מראש מה הוא “ליד” בשבילנו ואפשר לדרוש שאלות סינון וכו’
4. לספק הלידים אינטרס חזק יותר מחברת פרסום רגילה. ( ספק הלידים לוקח את הסיכון )
בטח אתה שואלים מה קשור סקיילינג למנוח CPL?
בואו נסביר את זה בעזרת דוגמה: לצורך הדוגמה יש לכם חברת קוסמטיקה רפואית, אתם מייצרים ליד היום בעזרת המשרד פרסום שלכם בעלות של 60 ש”ח בממוצע, בעוד שעלות עסקה ( CPA ) אצלכם היא 600 ש”ח ( 10% המרה ) והרווח שלכם לכל עסקה לצורך הדוגמה הוא 3,000 ש”ח אחרי כל ההוצאות מסביב. עכשיו יגיע ספק לידים מסויים ויגיד לכם אני יודע לייצר לכם עוד 1,000 לידים בכל חודש בצורה יציבה בעלות של 75 ש”ח. האם תגידו לו לא? הרי מה אכפת לכם? הוא לוקח את הסיכון ( משקיע זמן, כסף ומשאבים ) ואתם נהנים ממינוף עסקי אדיר. עכשיו בסיטואציה הזו אין לכם אינטרס לסרב לו, כי מה זה אכפת לכם לשלם עוד 150 ש”ח לעסקה שאתה כל כך רווחים.
מה חשוב לבדוק לפני שקונים לידים מספק לידים במודל (CPL)?
לפני שרוכשים חבילת לידים מספק לידים יש לבחון מגוון פרמטרים מרכזיים:
1. מה ההגדרה של “ליד בתשלום” ומה ההגדרה של “ליד פסול”
2. מה עלות הליד והאם יש הנחה מכמות מסויימת?
3. מה הפאנל ( משפך) שעובד הליד? ( טופס ליד, דף נחיתה, וואטסאפ)
4. איך מייצרים את הליד? ( טלמרקטינג? גוגל? טאבולה? פייסבוק? דיוור בוואטסאפ? )
5. מה כמות המינמום לקנייה ראשונה וכל חודש?
6. מה הם השאלות סינון שאותם עובר הליד?
עלות הליד שלי זולה, אבל האיכות של הלידים ממש נמוכה
– קבלו פתרון בעזרת אוטומציה?
הבעיה המתוארת בכותרת הפסקה היא בעיה שכל בעל עסק בתחום השירות חווה בעבר או חווה ממש ברגעים אלו. אני יודע כמה זה מעצבן תאמינו לי, אנשי המכירות נשחקים, זמן מתבזבז, אווירה של תסכול סוררת באוויר והכי גרוע המכירות נפגעות וההכנסות צונחות.
ישנם מגוון אפשרויות לחימום וסינון הלידים טרם השיחה עם איש המכירות:
1. צ’אט בוט שמצ’וטט עם הליד ומציג לו המלצות, כתבות, קישור לאתר, את השירותים שלכם ועוד
2. הודעות אוטומטיות ללידים חדשים לפי טריגרים לדוגמה: ליד שלא ענה, ליד חדש וכו’
3. שאלון סינון ובדיקת זכאות ללידים.
4. אוטומציה שמבצעת ניתוח נתונים ב-CRM שלנו ומציגה לנו תמונת מצב
מאיפה מגיעים רוב המכירות ולשם אנחנו נפנה את תקציב השיווק.
5. היזון חוזר של ה”לידים האיכותיים” לתוך מערכות הפרסום.
אם חלק מהאפשרויות כאן נשמעות לכם סינית, אתם חייבים ללמוד לעשות את זה.
היום לא מספיק רק לייצר לידים זולים, איכות הליד משחקת משחק משמעותי בכל מסע פרסום.
ולבסוף מה שאכפת לנו בתור בעלי עסקים זה המכירות, לא שהלידים זולים.
לסיכום:
CPL, הוא מונח שחשוב מאוד שתכירו בין אם אתם משווקים,בעלי עסקים או מיישמי אוטומציה.
את השורות הבאות אני רוצה להקדיש לאנשי האוטומציה מבינינו ולהסביר מדוע כלכך חשוב שאתם תבינו היטב מה אומר מדד ה-CPL . בסופו של יום במרבית מהמקרים אתם תהיו הפתרון לבעיות הלידים למינהם. בין אם תפתחו לאותם עסקים או משווקים דשבורדים, תטמיעו להם CRM או שבכלל תבנו להם צ’אט בוטים ושאלוני סינון וטיוב לידים, בסופו של יום חשוב שתכירו את המושגים, האתגרים הנפוצים ואת דרכי ההתמודדות וכך תוכלו להתאים להם פיתרון אוטומציה מתקדמים.
שאלות ותשובות בנושא מה זה CPL?
החישוב הוא פשוט, עליכם לחלק את תקציב הפרסום שהשקעתם לטובת ייצור הלידים ב- כמות הלידים שהתקבלו בפועל.
תקציב פרסום / כמות הלידים שהתקבלו בפועל = CPL
הסיכון יושב על ספק הלידים, להבדיל מהמודל הרגיל והמוכר שאתה בתור בעל העסק מסכן את הכסף. במודל על בסיס הצלחה לספק הלידים יש אינטרס גבוה יותר לספק לך תוצאות להבדיל ממשרד פרסום רגיל שעובד במודל ריטיינר.
אז אם נפרוט את היתרונות זה יראה כך:
1. לא מסכנים כסף ועובדים במודל הצלחה.
2. אפשרות לבצע סקיילינג רחב
3. אנחנו מגדירים מראש מה הוא “ליד” בשבילנו ואפשר לדרוש שאלות סינון וכו’
4. לספק הלידים אינטרס חזק יותר מחברת פרסום רגילה. ( ספק הלידים לוקח את הסיכון )