התשובה הקצרה
בפשטות, אימייל מרקטינג הוא שיווק במייל. אחד מערוצי התקשורת המרכזיים כיום. אימייל מרקטינג מנצל את הפלטפורמה הפופולרית לדיוור שיווקי שמעביר מסרים מטעם הארגון ללקוח. אימייל מרקטינג מאפשר למשווקים בדיגיטל לשלוח ניוזלטרים, לעדכן על הנחות ועל השקת מוצרים, לחשוף הישגים ובעיקר, לבסס את הנוכחות שלהם ולפתח זהות מותג חזקה דרך תיבת המייל.
כדי לבצע אימייל מרקטינג בצורה נכונה חשוב לבחור במערכת דיוור נכונה, להגדיר נכון את הדומיין, לבנות אסטרטגיית תוכן מדויקת, לפלח את קהלי היעד, לשלב אוטומציה כחלק תהליך שיווקי מתקדם ולהפיץ את המיילים במסגרת החוקים להגנת המשתמשים מספאם. אז מהו בדיוק אימייל מרקטינג ואיך ניתן לנצל את פלטפורמת השיווק הזו לטובת העסק שלכם?
מהו אימייל מרקטינג?
נתחיל בעובדות: לפי אתר סטטיסטיקה מדי יום נשלחים כ-333 מיליארד מיילים. עד 2026 מספר המיילים היומיים צפוי לגדול לכ-392.5 מיליארד מיילים ביום. כבר ב-2022 68% מהעסקים דיווחו כי השתמשו בדוא”ל על מנת לדוור את אנשי הקשר שלהם כאשר על פי BREVO, אפיק שיווק זה מציע החזר השקעה של פי 36 מגובה ההשקעה ( תעקלו רגע את הנתון המטורף הזה ותחשבו עליו בהשוואה לערוצי פרסום אחרים) .
אימייל מרקטינג הוא דיוור אלקטרוני למטרות שיווק והוא אחד מערוצי השיווק הוותיקים ביותר בתחום הדיגיטל (וגם היעילים ביותר, יש לציין..) מדובר בערוץ המאפשר שליחה ישירה של מידע ותכנים לתיבות מייל של רשימת תפוצה מוגדרת. היתרון בשיטה זו הוא בעיקר האפשרות לשלוח תוכן למספר גבוה מאוד של תיבות מייל – בפעולה אחת ניתן להפיץ מסר ל-10 אלף נמענים ואף יותר.
ממוצע הפתיחה של מיילים בשיטת אימייל מרקטינג נחשב לנמוך יחסית ועומד על שיעור של כ-10-30%, יחס ההקלקה והמעורבות של לקוחות בתוכן המייל הוא נמוך עוד יותר ועומד על שיעור של 1-3% אולם, ברשימות תפוצה גדולות של אלפי נמענים ועשרות אלפי נמענים – עדיין אפשר להשיג תוצאות יפות גם כאשר יחס המקליקים אינו גדול, כמובן שחשוב לציין שיחס ההקלה, המעורבות ומדדים נוספים תלויים בנישה של אותו העסק, באיכות הרשימות, בתוכן ועיצוב המיילים והכותרות וגם כמובן ברמת הפילוח של הקהלים וחלוקת רשימת התפוצה ואחרון חביב בכמות המיילים שיגיעו ל-INBOX ולא לספאם…
אימייל מרקטינג – היתרונות
אימייל מרקטינג נחשב לכלי אפקטיבי עבור רוב רובם של העסקים מקטנים ועד חברות ענק וארגונים. הוא מבוסס על העובדה שרוב האוכלוסייה המערבית היא בעלת תיבת מייל ומשתמשי האימייל נכנסים לפחות אחת ליום כדי לבדוק מה התחדש שם וגם שלרוב משתמשי המייל יש אפליקציה בנייד שמקפיצה להם “פושים” מהמייל. היתרון הבולט של האימייל מרקטינג נעוץ בכך שמדובר בערוץ שיווק אפקטיבי שאינו חודרני ללקוח כמו הודעות ווצאפ או SMS ומאפשר לנו לשלוח ללקוח רצף פרסומים לאורך זמן מבלי “להציק לו”.
להלן מספר יתרונות נוספים:
ערוץ שיווק חינמי עם החזר השקעה גבוה
Email Marketing נחשב לערוץ שיווק זול יחסית, מלבד תשלום לתוכנות דיוור כמו ( פלאשי/אקטיב טרייל/סמוב/מיילצימפ ועוד ) ודמי ניהול לסוכנות מיילים במידה ואתם לא עושים זאת לבד. בנוסף, הוא עורץ ה- אימייל מרקטינג מציע החזר השקעה (ROI) מהגבוהים ביותר בהשוואה לערוצי שיווק אחרים, מה שהופך אותו לכלי משתלם במיוחד לעסקים בכל הגדלים. המחקרים מצביעים שאפיק שיווק זה מציע החזר השקעה של פי 36 מגובה ההשקעה. למרות שגם על כך ישנם לא מעט דיונים וחילוקי דעות בקרב מנהלי שיווק משום שאפיק האיימיל מרקטינג הוא חינמי בתכלס.
פנייה אישית ושיווק פרסונלי
אחד היתרונות הבולטים של Email Marketing הוא היכולת לבצע שיווק פרסונלי ופנייה אישית ללקוחות. ניתן לפנות ללקוחות בשמם, ולהתאים את התכנים על פי העדפותיהם והיסטוריית הרכישות שלהם. למשל, חנות יינות יכולה לשאול את הלקוח אם הוא מעדיף יין אדום או לבן ולשלוח לו מסרים שיווקים ופרסומים רק בקשר ליין לבן לדגומה. חנות ספרים יכולה לעקוב אחר סוג הספרים שלקוח רוכש לדוגמה ספרי יהדות, קומדיה או מתח ולשלוח לו מסרים פרוסמיים רק בהתאם לדפוסי הצריכה שלו ומכאן תפליגו עם הדימיון.. השורה התחונה היא שאנחנו יכולים להשתמש במידע שיש לנו על הלקוח בשביל להנגיש לו פרסומיים מדויקיים שהוא יתעניין בהם וירגיש שאנחנו באמת מכירים אותו ואכפת לנו ממנו ואנחנו לא עוד חברה שמנסה למכור לו דברים שהוא לא צריך.
שמירה על קשר מתמיד ובניית חיבור אישי למותג:
באמצעות ניהול נכון ומסודר של ניוזלטרים המציעים תוכן עשיר ומגוון, עסקים יכולים לתחזק מערכת יחסים מקצועית ואישית עם הלקוחות שלהם. שליחת ברכות בחגים, הטבות בימי הולדת ובמועדים משמחים, הבעת רגישות ואמפתיה בימים קשים ( כמו בתקופת מלחמה לדומגה או ביום הזיכרון) וכך הערוץ השיווק במייל מאפשר לנו לשמור על קשר רגשי עם הלקוחות לצד הקשר המקצועי. כך נבנה חיבור אישי עמוק יותר עם המותג, המגביר את הנאמנות והמעורבות של הלקוחות לאורך זמן.
אפשרות לפרסם תחומים “אסורים”:
Email Marketing מאפשר לפרסם תחומים בעייתיים לפרסום ברשתות חברתיות ובפלטפורמות פרסום אחרות, כגון הימורים, מניות וקאנביס רפואי. המדיניות המחמירה של רשתות חברתיות רבות אינה חלה על דיוור ישיר, מה שמאפשר לעסקים בתחום זה לפנות לקהל היעד שלהם בצורה יעילה ובטוחה. כמובן שגם בשיווק במייל יש כללים לדיוור נכון ו”מילים אסורות” שכדאי לא להשתמש בהם במיילים שלכם אבל עדיין מרחב התמרון שלנו בערוצים של שיווק ישיר כמו מייל ו-SMS הוא גבוה בהרבה מפרסום ברשתות חברתיות, בנייטיב ( טאבולה ואווטברין לדוגמה ) או במנועי חיפוש.
יציבות עסקית
בניגוד לפלטפורמות פרסום אחרות, ב-Email Marketing אין חשש כבד מחסימות מדיניות, שינויים פתאומיים במחירים בעקבות רצון של פלטפורמות הפרסום להרוויח יותר כסף או כניסה של מתחרים חדשים לשוק וגם לא ניתקל בערוץ המיילים ב-תנאי פרסום נוקשים להבדיל מברשתות חברתיות ששם תנאי הפרסום מאוד נוקשים. אנחנו בעלי העסקים שולטים באופן מלא בשיווק שלנו ויכולים להיות בטוחים ורגועים ולהנות מערוץ שיווק בטוח ויציב. ( אני אציין למען הסר ספק, כמובן שיש לנו את נושא עבירות המיילים שהיא יכולה להוביל לנזקים אבל על זה כתבנו מאמר נפרד)
בעלות מלאה על נתוני הלקוחות
כאשר אנחנו מפרסמים באמצעות Email Marketing, המידע של הלקוחות שייך לנו וחשוף לנו ולא נשאר בידיים של פלטפורמות פרסום אחרות. נתונים על פעולות והתנהגויות של הלקוחות נאגרים במערכת הדיוור שלנו ( אפשר גם לייצא למערכת ה-CRM או למסד הנתונים שלנו ), מה שמאפשר לנו לקשר בין פעולות מסוימות לבין משתמשים ספציפיים ולהתאים את התכנים בצורה אישית יותר וללמוד יותר על דפוסי התנהגות של הלקוחות שלנו גם ככלל וגם כפרט. לדוגמה, ניתן לזהות את הלקוחות לפי שמם ולדעת בדיוק מה היה מסע הרכישה שלהם מרגע סדרת המיילים דרך המעורבות שלהם ועד הרכישה באתר. בשונה מפלטפורמות פרסום כמו פייסבוק, שבהן אנו מקבלים רק מידע כללי ואנונימי, Email Marketing מאפשר לנו ליצור חיבור אישי ומדויק יותר עם הלקוחות.
אפיק תנועה איכותי
לידים שמגיעים לארגון כתוצאה מאימייל מרקטינג איכותי, נחשבים ללידים חמים המוכנים לביצוע פעולות ואף לסגירת עסקאות ברמה גבוהה יותר מערוצי שיווק רבים אחרים, בהם הפונים נדרשים ‘לתהליך הבשלה’ נוסף כדי לסגור עסקאות עם החברה. אם הייתי צריך להגדיר את זה הייתי אומר שלידים שמגיעים מאיימיל מרקטינג הם הכי איכותיים אחרי לידים שמגיעים מגוגל חיפוש.
שיווק באמצעות אימייל מרקטינג – איך עושים את זה נכון?
שיווק נכון במייל דורש אסטרטגיה של תוכן, שילוב אוטומציה לזיהוי דפוסי התנהגות של אנשי קשר, פילוח קהלי יעד, הטמעה של פרוטוקולים לדומיין ועוד להלן מספר מישורים בהם יש לפעול כדי להפוך אימייל מרקטינג לאפקטיבי:
תוכן – על מה חשוב לשים דגש?
הימנעות ממילים מעוררות “ספאם”
בעת כתיבת תוכן לדיוור במייל, חשוב להימנע משימוש במילים ובביטויים העלולים לגרום למייל להיתפס כ”ספאם” על ידי מסנני המיילים של ספקי המיילים. מילים כמו “מבצע”, “חינם”, “כסף”, ו-“הזדמנות”, “התעשרות מהירה” עשויות להדליק נורות אדומות אצל ספקי האימייל. כדי להבטיח שהמיילים יגיעו לתיבת הדואר הנכנס ולא לתיקיית הספאם, כדאי להשתמש בשפה יצירתית וייחודית, ולהתמקד בהצעת ערך אמיתית לנמען.
שוב אני אדגיש, מותר להשתמש במילים האלו, רק לעשות זאת בחוכמה ובמינון ולבחון את זה על כמות נמענים קטנה לפני שחרור לרשימה המלאה.
מיקרו קופי וקופי ייחודי ושנון
המילים הקטנות יכולות לעשות הבדל גדול. מיקרו קופי שנון וייחודי יכול לשדרג את התוכן שלך וליצור תחושה של קשר אישי עם הקוראים או למשוך את תשומת ליבם להיכנס למייל לקרוא את כולו ולבסוף לבצע את פעולה האקטיבית שתכננת שהגולש יעשה . לדוגמה, במקום “ברוכים הבאים”, אפשר לכתוב “חיכנו לך כל כך הרבה זמן, איזה כיף שהגעת!” ובמקום “שכחת משהו בעגלה”, אפשר לכתוב “אל תשכחי אותי!”. השפה השנונה לא רק מושכת תשומת לב אלא גם בחלק מהמקרים מחברת את הנמען למותג בצורה חמה ואנושית.
טקסטים קצרים וממוקדים
טקסטים ארוכים עלולים להרתיע את הנמענים ולגרום להם לוותר על הקריאה ולנטוש. לכן, חשוב לשמור על טקסטים קצרים וממוקדים שמעבירים את המסר או את המידע בצורה ברורה ופשוטה וגם חלאס עם השפה הגבוהה דברו בגובה העיניים (: בנוסף יש להקפיד על כך שהגולש יבין במהירות את האמילי שלו – אני מה יוציא לי מזה?. כמובן שכל מקרה לגופו, אך מה שכתבתי רלוונטי לרוב העסקים.
אם מדובר בניוזלטר, חשוב שהתוכן יהיה איכותי, ייתן ערך ממשי לנמען וישלב טאץ’ אישי. דוגמאות מצוינות לכך הן שילוב של קייס סטאדי, סיפורים אישיים, סיפורים אותנטים על קשיים והתמודדויות, הצפה של התנגדיות, תסכולים או פחדים נפוצים. תוכן איכותי שמעורר הזדהות מגביר את המעורבות של הנמענים ויוצר תחושת קשר חזק למותג.
סיפור אישי ואותנטיות לעסקים קטנים
אם העסק אינו מותג גדול ומבוסס על פרסונה, יש להכניס סיפור אישי ונגיעה אישית למיילים. אותנטיות וכתיבה אישית יכולים ליצור חיבור רגשי חזק יותר עם הנמענים ולהפוך את התקשורת ליותר אינטימית ואנושית. שיתוף בסיפור אישי, חוויות יומיום ותובנות אישיות יכול למשוך את תשומת הלב של הנמענים ולהגביר את מעורבותם. אם מדובר במותג גדול, נסו לייצר הזדהות מתוך סולם ערכים דומה או מבחינת שפת המותג ו”טון הדיבור של המותג”
תכנון “גאנט” מסודר
תכנון גאנט מסודר מראש מבטיח שהמיילים יישלחו בתזמון מדויק לאירועים חשובים כמו חגים, מבצעים והשקות מוצרים. זה מאפשר לכם ליצור מערך מיילים קבוע שמחזק את האמון והסמכות בעיני הלקוחות. שליחה עקבית של מיילים מתוזמנים מסייעת לשמור על קשר רציף, לספק תוכן איכותי, ולהגביר את המעורבות והנאמנות למותג. כך, ניתן לנהל את הזמן והמשאבים בצורה יעילה יותר, מבלי לשחרר פרסומים בלחץ, לפספס מועדים ולסבול מ”פדיחות” כל הזמן, ככה תבטיחו שהמיילים תמיד יגיעו בזמן ובאיכות הגבוהה ביותר מבלי לפספס שום חג או מועד.
רגישות בתוכן
בעת תכנון התוכן למיילים, חשוב להיות רגישים למצבם של הנמענים ולהימנע מהודעות שעלולות לפגוע ברגשותיהם. לדוגמה, מייל ליום האב עם הכותרת “אל תשכחו את אבא שלכם” יכול להיות קריאייטיבי ומגניב, אך עשוי לפגוע באנשים שאיבדו את אביהם. ניתן להתמודד עם מצבים כאלה בצורה יצירתית על ידי שילוב הודעות המכבדות את כל הקהלים או פשוט לשאול את הנמענים מי מעוניין לקבל פרסומיים בעקבות יום האב ומי מעדיף שיסירו אותו מאותם קמפיינים. ניתן לשמור על אמפתיה וכבוד כלפי כל הנמענים, ולבנות קשרים חזקים ומכובדים אם משקיעים מספיק חשיבה.
שילוב של קריאה לפעולה (CTA) ברורה
כדי להגדיל את המעורבות, התגובות למיילים והרווחים לעסק, חשוב לשלב קריאה לפעולה ברורה ומושכת. הטקסט של ה-CTA צריך להיות ברור ומניע לפעולה, כמו “למד עוד”, “הירשם עכשיו”, “סיים את הרכישה” , “קנה עכשיו בהנחה” ועוד. קריאה לפעולה ברורה וממוקדת יכולה להגדיל את שיעור ההמרות ולסייע בהשגת מטרות הקמפיין בנוסף בניוזליטרים אנחנו נרצה לגרום לנמענעים להגיב לנו, גם במידה ואין לנו אינטרס כספי כמו רכישה או השארת פרטים וזה במטרה “לחמם את הדומיין” שלנו וגם בשביל ליצור מעורבות עם הקהל.
עיצוב ותמונות
עיצוב המייל והתמונות המשולבות בו יכולים להשפיע רבות על המעורבות של הנמענים. יש לשלב תמונות איכותיות ותואמות לתוכן, ולוודא שהעיצוב מותאם לשפת המותג. עיצוב מקצועי ומזמין יכול לגרום לנמענים לקרוא את המייל במלואו ולהגיב בצורה חיובית לקריאה לפעולה.
פילוח נכון של קהלי היעד
מומלץ מאוד לנתח את רשימת התפוצה ולחלק אותה לקהלי יעד בעלי מאפיינים דומים. ככל שהתוכן והמסרים במייל יהיו ממוקדים יותר ללקוח, כך גדל הסיכוי שהנמען יביע מעורבות עם התוכן שלנו – יפתח את המייל, יקרא אותו, יבצע רכישה או פעולה אחרת שנרצה שהוא יבצע. מעורבות של הנמענים היא דבר חשוב מאוד ממגוון סיבות: מסיבות טכניות כמו “Deliverability -עבירות מיילים” עד לסיבות כמו חיזוק הקשר עם הלקוחות, גידול הרכישות בחנות ועוד
עיצוב – איך עושים אותו מכוון אימייל מרקטינג?
שמרו על עיצוב מקצועי ובהתאם לצבעי המותג. בנוסף הקפידו שהעיצוב יראה טוב בכל המכשירים ( טלפון, דסקטופ ומובייל ). עוד נקודה חשובה בנושא עיצוב שאני רוצה לציין היא- אם מדובר בעסק קטן שסובב סביב פרסונה, שלבו תמונות אותנטיות זה מחזק את הקשר למותג. אני עושה זאת גם עם חברות גדולות שאני משתף תמונות של הצוותים או של הבעלים וזה עובד נהדר.
טיימינג
מחקר של BREVO הראה כי מסעות שיווק באימייל מצליחים יותר כשהם נשלחים בימי שלישי וחמישי בסביבות השעה 10:00 בבוקר או באזור השעה 15:00 בצהריים. האם עליכם להסתבך על המחקר הזה? לא. למה סיפרתי לכם את זה? כי אני רוצה שגם אתם תבצעו מחקר מתי השעות הכי חזקות של העסק שלכם ותכניסו את הדיורים שלכם ללו”ז בהתאם לתוצאות שתקבלו. אתם הולכים לגלות הרבה על הקהל שלכם בעזרת מחקר כזה.
ואם עדיין אין לי נתונים מספיקים?
הפעילו היגיון, חשבו איפה אתם תופסים את הקהל שלכם במהלך היום שלו? האם עכשיו הוא בעבודה? ישן? אוכל? עסוק עם הילדים בדיוק?
אתם תראו שאם תנסו להיכנס לנעליים של הנמענים שלכם ובאמת לחשוב אתם תצילחו לייצר תוצאות הרבה יותר טובות!
שימוש באפקט ה- FOMO לעידוד פתיחת המייל
ניתן להשתמש בכותרת מסקרנת, לחלק את תוכן המייל לכמה מיילים נפרדים ולשלוח אותו בהמשכים או להציע סדרת סרטונים מרתקים שיישלחו במספר פעימות, אולי בכלל להציע מבצע לזמן מוגבל או הטבה לנרשמים עד.. . כשאנחנו מעוררים סקרנות בקהל הנמענים או יוצרים אצלהם את “הפחד לפספס” אנחנו מגדילים את הסיכוי לחשיפה ומעורבות גבוהה יותר עם התכנים שלנו.
מדידת ביצועים – חלק בלתי נפרד מתהליך אימייל מרקטינג נכון
באמצעות מערכות אוטומציה לדיוור שיווקי ניתן למדוד תוצאות ולייעל קמפיינים שיווקיים באימייל. חשוב להעריך בצורה מדויקת: כמה אחוזי פתיחה יש למיילים שלנו? כמה מהנמענים החליטו ללחוץ על קישור בתוך המייל? כמה מתוך הלידים שהגיעו מקמפיין אימייל מרקטינג החליטו לבצע פעולה ו/או לסגור עסקה? איזה סוג תוכן הכי עבד? הבנה וניתוח של תוצאות האימייל-מרקטינג בעזרת כלי אוטומציה עסקית ומערכות הדיוור יסייעו לנו למקד את השיווק ולהפוך אותו לאפקטיבי וממיר יותר.
4 טעויות שחשוב להימנע מהם בשליחת מיילים שיווקיים
- חשוב לשלוח מיילים עם ערך אמיתי, אל תשלחו מיילים שיווקיים או מכירתיים מדי, זה לא קונה לקוחות.
- חוסר עקביות פוגע בתוצאות של אימייל מרקטינג, הקפידו לשמור על נוכחות “על אש נמוכה” כדי לטפטף ללקוחות שאתם כאן והם יכולים להיעזר בכם.
- חוסר בקישורים/טקסטים מניעים לפעולה עשוי לגרום למיילים להיות בלתי אפקטיביים. הקפידו על מיילים שגורמים ללקוח לפעול ולגלות מעורבות.
- חשוב להטמיע מנגנוני הגנה בשרת ה-DNS. הגדרות של פרוטוקולי SPF, DKIM ו-DMARC יובילו לעבירות מיילים וימנעו את הגדרת מקור שליחת המייל כמי שמפיץ דואר זבל.
לימודי אוטומציה ואימייל מרקטינג
מכללת ארכיטק מציעה לימודי אוטומציה מתקדמים הכוללים הרחבות בנושא אוטומציה שיווקית ודיוור ישיר במייל, SMS ווואסטאפ לדיוור אפקטיבי ושימוש במערכות אימייל מרקטינג מתקדמות. בוגרי לימודי אוטומציה בארכיטק מובילים בתעשיית ה- Marketing automation ולקוחים חלק פעיל ומרכזבי בבניית מערכי שיווק חכמים וייעלים בחברות וארגונים. למידע נוסף השאירו פרטים כאן ונציג של המכללה יחזור אליכם מייד כשיתפנה.
שאלות ותשובות בנושא מה זה אימייל מרקטינג
אימייל מרקטינג היא שיטת שיווק המתמקדת בדיוור במייל לרשימת תפוצה. אימייל מרקטינג נחשבת לשיטת שיווק איכותית ובלתי חודרנית שמשיגה שיעור נמוך יחסית של המרות אבל בהתייחס לכמות הנמענים הגבוהה האפשרית – ניתן להשיג רווח גבוה בהשקעה נמוכה יחסית.
- יש להתמקד בתוכן איכותי וממוקד
- מומלץ להשתמש במערכות אוטומציה מתקדמות לדיוור מדויק ומכוון קהלי יעד רלוונטיים שישיג אחוזי פתיחה גבוהים יותר ויאפשר להגדיל את רמת ההמרות בצורה משמעותית.
- הקפידו להוסיף קריאה לפעולה כדי לגרם לנמענים למעורבות ולהגדיל את אחוזי ההמרה.
- שלבו קישורים במייל כדי לגרום לגולשים להמשיך וליצור אתכם אינטראקציה וכן להגביר את רמת אמינות הדומיין שלכם כשולחים אצל מסנני ספקי המיילים.
- שלחו סדרות של מיילים והקפידו על עקביות כדי ליצור נוכחות גבוהה של המותג בתודעת הצרכנים.