התשובה הקצרה

CPM הוא ראשי תיבות של  Cost Per Mille, או בעברית פשוטה "עלות לאלף חשיפות". CPM הוא מדד בתחום השיווק הדיגיטלי אשר מתאר לנו את העלות שנשלם עבור כל 1,000 חשיפות בפלטפורמה פרסומית כלשהי. לדוגמה אם ה-CPM בקמפיין פייסבוק שלנו הוא 50 ש"ח וקיבלנו עליו 50,000 חשיפות זאת אומרת שאנחנו נשלם  לפייסבוק כ- 1,000 ש"ח.

התשובה המלאה:

מה זה CPM

cost per mille או בקיצור CPM –  בעברית עלות לאלף חשיפות. הוא מדד תמחור הנפוץ בתחום השיווק הדיגיטלי המתאר את העלות שתגבה פלטפורמת הפרסום  מהמפרסם עבור כל אלף חשיפות לפרסומת שלו. שיטת התמחור מבוססת על חשיפות ( (Impression), בעצם המערכת סופרת את מספר הפעמים שהיא חשפה את המודעה של המפרסם למשתמשים אצלה בפלטפורמה ותחייב את המפרסם לפי מודל זה.

חשוב לשים לב, שהמערכת תחייב עבור 1,000 חשיפות גם אם היוזר נחשף מספר פעמים למודעה שלכם, בעצם לא מדובר על חיוב עבור כל “חשיפה ייחודית” אלה עבור כל 1,000 חשיפות גם אם הם לא חשיפות ייחודיות. דרך אגב במערכות הפרסום בדרך כלל תוכלו לראות חשיפות ייחודית תחת המונח – Reach.

מה זה CPM ?
מתי ככה ומתי ככה?

איך מחשבים CPM ?

אם נרצה לחשב את ה- CPM שלנו נוכל להשתמש בנוסחה הזו:
( סה”כ החשיפות לחלק ל-  1,000) ואז נחלק את התקציב שהושקע בקמפיין בתוצאה
( התקציב שהושקע לחלק ל”תוצאה” ) = נקבל את ה-CPM שלנו

 

נמחיש בעזרת דוגמה:
ישראל מפרסם קמפיין בפייסבוק וקיבל 10,000 חשיפות, העלות של הקמפיין של ישראל עומדת על 500 ש”ח עד כה. עכשיו ישראל רוצה להבין מה העלות לאלף חשיפות בקמפיין שלו, כלומר מה ה- CPM שלו. ישראל יחלק את ה- 10,000 חשיפות ב- 1,000 ויצא לו 10. ישראל יקח את ה- 500 ש”ח ויחלק אותם ב- 10 ויצא לו 50, זאת אומרת שה-CPM בקמפיין של ישראל הוא 50 ש”ח.

 

אם נרצה לחשב עלות של קמפיין CPM נוכל להשתמש בנוסחה הזו:
(סה”כ החשיפות לחלק ל- 1,000) כפול CPM = עלות הקמפיין Campaign Price

 

נמחיש בעזרת דוגמה:
הפעם ישראל רוצה לפרסם קמפיין באתר חדשות, האתר הציע לישראל לפרסם אצלו ולשלם במודל -CPM ונתן לישראל הצעת מחיר של 5$ עבור כל 1,000 חשיפות באתר. ישראל פרסם את הקמפיין וקיבלת 200,000 חשיפות והוא רוצה לדעת כמה הוא אמור לשלם לאותו אתר חדשות. אז ישראל יעשה את החישוב הבא:  לחלק ל- 1,000 כפול 5$ = 1,000$ , זאת אומרת עלות הקמפיין של ישראל היא 1,000

כמובן שעליכם לזכור, שאין לכם באמת צורך לבצע את החישובים האלו ביום יום כאשר אתם מפרסמים בפלטפורמות פרסום מובילות כמו גוגל, פייסבוק, טיקטוק, טאבולה וכו’. אותם המערכות מציגות לנו את המדדים האלו בצורה אוטומטית בדשבורדים של ניתוח הקמפיינים .

אך כמובן שחשוב שתבינו מה המתמטיקה מאחורי אותם המודלים, גם בשביל ההבנה והראיה הכללית שלכם וגם במידה ואתם תרצו לפתח דשבורדים ולבנות את הנוסחאות האלו עצמאית.

מה זה CPM?
איך מחשבים עלות לאלף חשיפות – CPM?

ה-CPM שלי יקר האם זה אומר שהקמפיין שלי לא טוב?

לא! איכות והצלחת קמפיין פרסומי אינה נמדדת בכמות החשיפות או הקליקים שהוא קיבל.
אלה היא נמדדת בתוצאותפרקטיות שמקדמות את החברה או הארגון, לדוגמה גידול המכירות, גידול כמות החיפושים אחר המותג בגוגל, שיפור באיכות הפניות למוקד המכירות וכו’ .
תזכרו עם חשיפות לא הולכים למכולת

 

איך אפשר להוזיל את ה-CPM בקמפיינים שלי?

ישנם מספר שיטות להוזלה של ה-CPM שלנו בפרסום במדיה:

1. בחירת פלטפורמת פרסום זולה:
לדוגמה, ה-CPM בטיקטוק יהיה זול משמעותית מה-CPM בפייסבוק ובקצה השני ה-CPM בפרסום באתר פרטי לדוגמה כמו ווינט לרוב יהיה יקר משמעותית מפרסום בכל רשת חברתית כזו או אחרת.

 

2. הרחבת קהלים:
זכרו, ככל שנגביל את מערכות הפרסום יותר, כך החשיפה ה-CPM שלנו יתייקר.  לדוגמה אם נבקש מפייסבוק להיחשף רק לבעלי עסקים מהעיר מודיעין היא “תמכור” לנו חשיפות בעלות גבוהה יותר מאשר אם היינו מבקשים ממנה לפרסם ל- קהל רחב יותר כמו בעלי עסקים בישראל.

 

3. תחרות:
כמו כל דבר בחיים, גם כאן המחיר נקבע על ידי ביקוש והיצע. ה- CPM בקמפיין בתחום הנדל”ן יהיה משמעותית יקר יותר מה-CPM של קמפיין עבור מתחם לייזר טאג לדוגמה.

 

כמו כן, ישנם תקופות כמו בחירות או חגים שמפרסמים רבים מעלים את תקציבי הפרסום שלהם ויוצרים תחרות גבוהה יותר וכך המערכות פרסום גם מעלות מחירים. אז אם התייקר לכם ה-CPM בתקופת קמפיין בחירות, אל תתרגשו.

 

מתי נרצה לשלם CPM גבוה ומתי נמוך?

כמו שהסברתי במהלך המאמר, אנחנו נרצה לקבל החלטות כאלו על סמך תוצאות אמיתיות כמו לידים, מכירות , וכו’ ולא חשיפות. אבל בכל זאת ישנם מספר גורמים שיעזרו לי לקבל את ההחלטה לאיפה כדאי לי לנתב את תקציב השיווק של הארגון.

1. פרסום לקהל ממוקד – נשלם יקר.
לדוגמה אם אני מחפש לטרגט רופאים כי אני מוכר מוצרי פארמה, מנסה לגייס עובדים או
שאני מארגן וועידה רפואית מיוחדת. ברור שאני יהיה מוכן לשלם CPM יקר יותר בשביל לפרסם ברשת חברתית של רופאים מאשר בפייסבוק. משום שהחשיפות שלי יגיעו לקהל רלוונטי יותר.

כמו כן, חשוב להבין שמדובר על ה- DATA שיש לנו בפלטפורמה ומה יכולות הטרגוט שהיא מספקת לנו. לדוגמה אם נרצה לגייס שכירים בכירים, ברור שנרצה לבחון את הפעילות ב- לינקדאין כי היא מחזיקה ב-DATA איכותית יותר ומעניקה לנו אפשרויות טרגוט טובות יותר עבור מטרת הקמפיין שלנו.

כמובן שאני מדגיש שגם פה, אני אבחן מדדים נוספים כמו CPL ו-CPA בשביל למדוד את הצלחת הקמפיין ואני לא אהסס לנתב את התקציב לפייסבוק במידה ושם התוצאות בשורה התחתונה טובות יותר.

 

2. התקציב שלנו נמוך – נשלם זול
במידה ותקציב הפרסום שלנו נמוך, אנחנו נעדיף לעבוד בפלטפורמות שיתנו לנו יותר בפחות כסף וכך נגדיל את הסיכויים של הצלחת הקמפיין שלנו, מ-2 סיבות מרכזיות.

1. סטטיסטית נחשף יותר, זאת אומרת נגדיל את ההזדמנות שלנו.
2. המערכות פרסום יקבלו יותר המרות וילמדו מהר יותר.

 

לסיכום:

CPM הוא מדד נפוץ בתחום השיווק הדיגיטלי, כל קמפייניר, מנהל שיווק, איש אוטומציה, בעלי עסק או כל אדם אחר שעוסק בעולמות ה- העסקים והשיווק חייב להכיר את המושג הזה.במאמר היום למדנו הרבה מעבר ל- “מה זה CPM”. מקווה שהשכלתם ונהנתם מהתוכן.

מה זה CPM ?
מה זה CPM ?
הפיצו לחברים