התשובה הקצרה
BIG DATA היא כינוי למאגר נתונים ענק המתעדכן נון סטופ בצורה דיגיטלית ומאפשר לחברות וארגונים לאסוף כמויות מידע גדולות ולנתח אותן לצרכים עסקיים. איך פועל ה-BIG DATA ואיך ניתן לטייב באמצעותה פעולות עסקיות בארגון? בואו נדבר על זה.
מה זה BIG DATA ומי עושה בו שימוש?
BIG DATA מתייחסת לאיסוף, אחסון וניתוח של כמויות גדולות של נתונים, לעיתים בסיוע מערכות אוטומציה ובינה מלאכותית. מאגרי הנתונים הללו מכילים מידע הנצבר במהירות ובנפחים גדולים, כך שלא ניתן לאסוף ולנתח אותו באופן ידני. תהליך האיסוף מתבצע באופן אוטומטי, ופעולות ניתוח הנתונים והסקת המסקנות נעשות באמצעות תוכנות המשלבות קוד, אלגוריתמים ובינה מלאכותית.
כך למשל, פייסבוק מעוניינת לדעת איזו מודעה לפרסם עבור כל משתמש. לצורך כך, היא מתפעלת BIG DATA אדיר בו היא אוספת (בצורה דיגיטלית כמובן) את פרטי הפעולות של כל משתמש בפלטפורמה: איפה הוא הקליק? איזה פוסט הוא קרא? איזו מודעה גרמה לו לביצוע פעולה? הנתונים הנאספים בביג דאטה של פייסבוק מנותחים על ידי אלגוריתמים ייעודיים ומסייעים לה לטייב את מערכי השיווק. כך לדוגמה, לקוח שקרא אמש פוסט בנושא “חשיבות הייעוץ המשפחתי” יקבל מחר מודעה על יועץ משפחתי איכותי באזור המגורים שלו ומחרתיים יוזמן לוובינר בנושא. מאגר הנתונים הענק של החברה הוא נכס חזק מאוד שמאפשר לארגון להסיק תובנות משמעותיות על צרכי והרגלי הצריכה של הגולשים וממילא, לייצר עתיד עסקי נכון וממוקד יותר.
אילו פעולות נאגרות ב-BIG DATA?
הגולשים באינטרנט מבצעים בכל רגע נתון מיליארדים של פעולות: הם צופים, מקליקים, מבצעים רכישות, נרשמים, מסירים ומדלגים וזה רק חלק מזערי משלל הפעולות אותם הם מבצעים במהלך שיטוט ברשת ומלמדים עליהם הרבה. פעולות הלקוח הן אידיקציה משעותית על הרגלי הגלישה שלו, מה הוא צורך, לאיזה קהל הוא משתייך ועוד מגוון פרטים שיכולים לסייע בבניית מסע שיווק אפקטיבי על ידי החברה ולטייב משעותית את יכולות ההמרה שלה.
מסיבה זו, BIG DATA נחשבת נכס יקר ערך והיא מהווה אוצר בלום של ידע על הלקוח. בביג דאטה נאגר מידע בהיקפים גדולים מאוד כאשר לא ניתן לבצע את איסוף הנתונים והסקת המסקנות בצורה ידנית אנושית ולכן מערכות אוטומציה וכלי בינה מלאכותית ייתגיסונה למשימה.
תנו לי דוגמא לשימוש ב-BIG DAT
ביקשתם דוגמה? ניתן 2, אבל קודם כל, חשוב להבין כי שימוש בביג דאטה שכיח במגוון תחומים החל מחברה כמו נטפליקס שרוצה לנתח מה סוג התוכן אותו הצופים שלה מעוניינים לצרוך ועד חברת פרסום כמו גוגל שמעוניינת לגבש את סוג הפרסומת האולטימטיבי בהתאמה אישית ללקוח. וויז, אינסטגרם, לינקדאין – כולן רוצות ללמוד על הצרכנים שלהן יותר כדי להגיע לרמת דיוק גבוהה יותר בהתאמת התכנים והשיווק ולהשתמש במידע אמין ועדכני להעלאת רמת האפקטיביות של מגוון פעולות מול הלקוח. והנה הדוגמאות:
-
BIG DATA בעולם האיקומרס
אין ספק שאחת מהפעולות האפקטביות ביותר אותה ניתן לבצע באמצעות BIG DATA היא איסוף נתונים על הרגלי הקניה של הלקוח. בעזרת הנתונים אותם היא אוספת ניתן ללמוד מהם המוצרים האהובים על לקוח מסוג X לעומת לקוח מסוג Y, בדגש על שעות רכישה, מדינות ואזורים, השתייכות מגזרית, מין הלקוח, אופן הרכישה, אמצעי התשלום, ערוץ התקשורת לאחר הרכישה ועוד מגוון נתונים המאפשרים ביצוע אופטימיזציה של מסע הלקוח בצורה ממוקדת כדי לגרום לו בהמשך לבצע רכישות נוספות ולהגדיל את ערך חיי הלקוח- LTV או את סל הקניות שלו.
BIG DATA על הכביש
אפליקציית ווייז היא דוגמה קלאסית לשימוש ב-BIG DATA. האפליקציה אוספת מידע בזמן אמת מאינספור נהגים ומקורות מידע נוספים וכך, על פי חכמת המונים וניתוח המבוצע על ידי תוכנות ובינה מלאכותית – צרכן האפליקציה יכול לנווט בכל מקום בקלות וביעילות. לא נוכל לדלג על הפיתוח החדשני של מכונית אוטונומית שאוספת מידע באמצעות חיישנים חכמים ומפיקה ממנו מסקנות מיידיות באמצעותן היא מתמודדת על הכביש בניווט עד ליעד, תוך התייחסות לכמות משתנים גבוהה מאוד (מכוניות נוספות, כללי תנועה, אזורי נסיעה שונים, התייחסות למצב הדלק, מצב הרכב הכללי ועוד. בעזרת הביג דאטה אותו אוספת המכונית במהירות שיא היא מסוגלת לקבל החלטות יעילות ולנהל נהיגה המדמה נהיגה של נהג אנושי.
חשיבות מסדי נתונים לעסקים קטנים ובינוניים
לא רק חברות ענק נהנות מהיתרונות של ניהול נתונים יעיל. גם עסקים קטנים ובינוניים יכולים להפיק תועלת עצומה משימוש במסדי נתונים מתקדמים. עבורם, מסדי הנתונים יכולים לשמש כלי רב ערך לשיפור הפעילות העסקית, זיהוי מגמות בשוק, שיפור חוויית הלקוח והגברת היעילות התפעולית. באמצעות איסוף וניתוח מתמיד של נתונים, עסקים קטנים ובינוניים יכולים לקבל החלטות מושכלות יותר, להתאים את המוצרים והשירותים לצרכי הלקוחות ולייעל את מערכי השיווק והמכירות. היכולת לגשת לנתונים עדכניים ולנתח אותם במהירות מאפשרת לעסקים אלו להישאר תחרותיים ולהגיב במהירות לשינויים בשוק.
ההבדלים בין מסדי נתונים רגילים ל-BIG DATA
מאפיין להשוואה | BIG DATA | מסד נתונים |
כמות נתונים | כמות נתונים מוגבלת שניתן לנהל ולעבד בכלים מסורתיים | כמויות עצומות של נתונים, לעיתים במיליוני ג’יגה-בייט, שקשה לעבד בכלים מסורתיים |
מהירות קבלת נתונים | הנתונים נכנסים ומתעדכנים בקצב סביר שניתן לנהל ידנית או בכלי אוטומציה פשוטים | הנתונים נצברים במהירות רבה, לעיתים בזמן אמת, ודורשים כלים מתקדמים לניתוח בזמן אמת |
מגוון ופורמטים של נתונים | נתונים מובנים, מאורגנים בטבלאות ובפורמטים סטנדרטיים לדוגמה: רשומות מסד נתונים,גיליונות אלקטרוניים (כמו Excel) וטבלאות SQL |
נתונים ממגוון רחב של מקורות ופורמטים, כולל נתונים מובנים, חצי-מובנים ולא מובנים (כגון טקסט, תמונות, וידאו) |
אימות נתונים | נתונים מדויקים ומאומתים בקלות | נתונים שעלולים להיות לא מדויקים או לא מלאים, ודורשים יכולות מתקדמות לניהול איכות הנתונים והבטחת אמינותם |
ערך נתונים | נתונים המספקים ערך מוגבל לתחומים או נושאים מסוימים | נתונים שיכולים לחשוף תובנות עמוקות ואסטרטגיות, המאפשרות יתרון תחרותי משמעותי כאשר מנוהלים ומנותחים כראוי |
לסיכום, BIG DATA – למה זה חשוב?
חשבו על זה רגע, חברות אוגרות אוקיינוס של נתונים על הלקוחות שלהם, ארגונים מחזיקים במאג מידע עצום ולגמרי אינסופי – כל זה בשביל מה? אז למעשה, העולם הבין לאחרונה שבעידן של היום, ידע על הלקוח שווה זהב. הדאטה-בייס של החברות השונות הוא נכס יקר בכל קנה מידה כיוון שבסוף תהליך ארוך של ניתוח נתונים, הפקת לקחים ואופטימיזציה של פעולות – החברה תשיג כוח להשפיע על הלקוח. הכוח הזה יגרום לה להמיר יותר גולשים ללקוחות רוכשים וממילא להגדיל רווחים.
הידע הזה הנאסף כל הזמן ומנותח ללא הרף, מספק לחברות השונות אפשרות לשיפור האופרציה, למתן שירות לקוחות נכון יותר, לבניית מודלים עסקיים אפקטיביים, לשיפור חוויית המשתמש, למיקוד פעולות השיווק ולבסוף, הגדלת הרווחיות של הארגון. מסיבה זו ארגונים רבים משלבים בין שורותיהם בוגרי לימודי אוטומציה ו data analyst שיתפעלו את ה-BIG DATA בארגון, יממשקו אותו עם מגוון מערכות נוספות כדי לקבל תמונה מלאה על הנעשה בעסק וימשכו ממנה את הנתונים והמסקנות בצורה יעילה.
שאלות ותשובות בנושא מה זה BIG DATA?
מאגר הנתונים המכונה BIG DATA מאפשר לארגון לעקוב אחר הרגלי התנהגות של הלקוח בתחומי הצפיה/גלישה/רכישה ועוד. מידע זה מנותח על פי מגוון פרמטרים ומאפשר לחברה לדייק, לטייב ולמקסם את יכולותיה בשיווק וייצור מוצרים התואמים את צרכי הלקוח. בסופו של דבר, שימשו ב-BIG DATA מסייע בהגדלת רווחים כיוון שהוא מציע ביצוע פעולות שיווק ושירות לקוחות בצורה חכמה וממוקדת הרבה יותר.
בגדול, מערכות BIG DATA מאפשרו ביצוע של 3 פעולות: הן אוספות מידע, מנתחות אותו ומסיקות ממנו מסקנות רלוונטיות. המידע שנאסף, מנותח על ידי מערכות טכנולוגיות מתקדמות ומהווה בסיס למסקנות יעילות שיתגרומנה לתהליכים הבאים להיות חכמים ואפקטיביים יותר.
BIG DATA משמש בעיקר חברות וארגונים גדולים המעוניינים לעקוב אחר פעולות הלקוחות שלהם ולהפיק באמצעותן תובנות עסקיות ושיווקיות חשובות.
