התשובה הקצרה
איפה נחשף למונח CPC?
בדרך כלל נחשף למונח CPC בעולם השיווק הדיגיטלי והוא עשוי להיות קשור למספר דברים:
1. CPC כמדד ביצועים בעולם השיווק הדיגיטלי-
בעולם השיווק הדיגיטלי ישנם לא מעט מדדים אשר עוזרים לנו למדוד את אפקטיביות הקמפיינים שלנו ולנטר בעיות או הצלחות. CPC הוא אחד מהם,
בעזרת המדד הזה אנחנו נדע כמה עולה לנו לייצר לחיצה על המודעה שלנו.
אני מסכים שבשורה תחתונה אין לחשוב ש-CPC נמוך הוא מדד לבדיקת אפקטיביות הקמפיין אך הוא יכול ללמד אותנו הרבה על הקמפיין ועל זה נפרט בהמשך המאמר.
2. CPC כמודל פרסום – בעולם השיווק הדיגיטלי ישנם מספר מודלים של תשלום למערכות הפרסום כמו תשלום לפי חשיפות או קליקים. לדוגמה מערכת פייסבוק תחייב אותנו לפי עלות ל- 1,000 חשיפות – CPM לעומת גוגל Google Search אשר מודל התשלום שלה הוא לפי כל קליק אנחנו נשלם כל פעם שגולש יקליק על האתר שלנו. טוב נו, המונח היותר נכון לתאר את המודל הזה הוא Pay Per Click או בקיצור PPC.
CPC בתכנון תקציב ובניית יעדי קמפיין – מה שאני אכתוב כאן תקף בעיקר לפלטפורמות PPC. קיבלתם לקוח חדש, התבקשתם לתכנן את התקציב ולהעריך את עלות הליד או המכירה – לקמפיינרים שקוראים שורות אלו, ברור שאי אפשר במדויק אבל אנחנו צריכים לבצע הערכה כלשהי נכון? בשלב הזה כנראה שניגש לכלי למחקר מילות מפתח בגוגל ונבנה את המחקר שלנו. אחרי שנקבל תמונה עבור עלויות הקליק שלנו לפי מילות מפתח שונות נדע להעריך את התקציב ואת התוצאות שאנחנו עשויים לקבל.
למה חשוב לנו לעקוב אחרי ממד ה-CPC בקמפיינים שלנו?
כמו שציינו כבר במאמר, אין לקבוע את אפקטיביות הקמפיין לפי עלות הקליק
( CPC), זה פשוט לא נכון. עם זאת ניתוח של מדד זה יכול ללמד אותנו המון על אפקטיביות של חלקים מסוימים בקמפיין.
1. אפקטיביות המדועה: בעזרת מעקב אחרי מדד ה-CPC נוכל לקבל שכל כמה המודעה שלנו מסקרנת ומניעה את הלקוח להקליק עליה. כמו כן במידה ונזהה התייקרות ב-CPC נוכל להעריך שמודעה שלנו “נשחקה” ( כמובן בשילוב עם מדדים נוספים)
2. קליקבייט Clickbait: במידה ונבחין שה-CPC שלנו זול מאוד, בשילוב של בחינת כמות ההמרות בפועל ( עסקאות/ לידים ) נוכל לזהות מודעות קליקבייט, בעצם מודעות שמושכות את הגולש להיכנס לאתר בעזרת כותרות מפוצצות ומושכות ובפועל באתר התוכן בדרך כלל לא עומד בציפיות הגולש ואף לא קשור.
מה יכולות להיות הסיבות להתייקרות CPC בקמפיינים?
ראשית יש להבדיל בין פלטפורמות שמודל התשלום שלהם הוא PPC – תשלום לפי לחיצה, כמו גוגל חיפוש. לבין פלטפורמות שמודל התשלום שלהם הוא CPM עלות ל- 1,000 חשיפות כמו פייסבוק.
התייקרות CPC בפלטפורמות PPC
1. כניסה של מתחרים חדשים: מודל התמחור של פלטפורמות הפרסום האלו מבוסס על BID ו ASK, כן ממש כמו מסחר במניות. לכן כאשר נכנסת תחרות על ידי מתחרים חדשים ויש אנשים שמוכנים לקנות את “הקליק” שלך ביותר יקר אז מן הסתם שעלות הקליק תתייקר.
2. קניבליזציה: כמו כנסיה של מתחרים, אל תשכחו שאתם יכולים להיות גם המתחרים של עצמכם, זאת אומרת שבמידה ואתם מפרסמים באותה הנישה מספר לקוחות ו/או שאתם מחזיקים מספר אתרים שמקדמים על אותם מילות מפתח בהתאם להגדלת הקתציב שלכם ולביקושים הגיוני שתבחינו שאתם מעלים לעצמכם את הBID וככה מייקרים את ה-CPC שלכם.
התייקרות CPC בפלטרפורמות CPM
1. סינון בקריאייטיב: כאן מדובר על ההפך מקליקבייט. במידה ותתנו פרטים מדויקים יותר במודעה עצמה, כנראה שתסננו את הקהל הפחות רלוונטי אליכם והוא בכלל לא יקליק על המודעה, עם זאת אין לשכוח שהפלטפרומות האלו מחייבות אותנו על כל אלף חשיפות, לכן כבר שילמנו על הצפיות האלו ובתוצאה הסופית קיבלנו פחות קליקים לכן במקרה זה ה-CPC שלנו עלול להתייקר.
2. שחיקת קהל: במידה וקהל מסויים נחשף למודעה מספר פעמים והבין שהיא לא רלוונטית אליו יותר, הוא פשוט ידפדף אותה מהר ולא יקליק עליה יותר. וגם פה כבר שילמנו על הצפיות וקיבלנו פחות קליקים אז מן הסתם שה-CPC עלול להתייקר. דוגמה זאת נפוצה מאוד בקמפיינים לוקאלים ו/או קמפיינים לקהלים מצומצמים.
3. טרגוט לא מדויק: במידה והקמפיינים שלכם לא יהיו ממקודים לקהל מדויק ה-CPC שלכם עלול להתייקר. בואו נסביר את זה בעזרת דוגמה, נניח פרסמנו מודעה למכולת שכונתית חדשה בירושלים, אבל הפרסום הגיע לכל איזור המרכז והשפלה אתם מסכימים איתי שמדובר על עסק לוקאלי ולבחור מתל אביב אין עניין בפרסומת הזו? נהדר. כן, גם כאן אותו עיקרון שילמנו כבר על הצפיות האלו.
4. תחרות: אומנם מודל התשלום בפלטפורמות האלו הוא לא PPC אבל עדיין מאחורי הקלעים הפלטפורמות האלו עובדות על ביקוש והיצע ובמידה ויש הרבה ביקוש לשטחי הפרסום הללו כך גם ה-CPM יתייקר מה שיוביל לכך שה-CPC עלות להתייקר.
איך להוזיל את עלות הקליק שלנו בקמפיינים?
לפני שאני ארחיב איך להוזיל את עלות הקליק שלנו בקמפיינים, אני חייב לחדד נקודה סופר חשובה. CPC זול לא אומר שהקמפיין מוצלח ולא תמיד נרצה CPC זול. אחרי שהבנו את זה בוא נבים איך להוזיל את ה-CPC בקמפיינים שלנו.
1. פרסום לקהלים זולים / מילות מפתח זולות:
ככל שיהיה לנו פחות תחרות על אותם שטחי פרסום כך גם העלות שלנו תרד.
לדוגמה בשוק עורכי הדין הביטויים המכילים את המילה “עורך דין” לדוגמה
“עורך דין פלילי מומלץ” לרוב יהיו יקרים יותר מביטויים שלא מכילים את המילה עורך דין כמו “איך מוחקים רישום פלילי” משום שכוונת הרכישה של הגולש גבוהה יותר משום שהוא לא רק רוצה לפתור את הבעיה הוא גם יודע שהוא רוצה עורך דין. כאמור הדוגמה הזאת תקפה לכל תחום.
2. קריאייטיב נייטיב:
הגולשים היום כבר פחות מעריכים עיצובים מפוצצים ויותר מזה בעולם של היום כולנו סובלים מ”עיוורון באנרים”, אני לא ארחיב על זה כי זה כבר רעיון למאמר נוסף. בקצרה, כאשר העין האנושית מזהה פרסומת היא לרוב תדפדף בלי לשים לב למסר הפרסומי בכלל. לכן אני מציע באופן גורף להשתדל לעבוד כמה שיותר עם מודעות וידאו ומודעות נייטיב שלא נראות כמו פרסומות על מנת להימנע ממצב של עיוורן באנרים וככה לקבל יותר קליקים על הצפיות שרכשנו וכך להוזיל את עלות הקליק שלנו.
3. הצעה שאי אפשר לסרב לה:
תספקו לגולש הצעה שהוא לא יכול לסרב לה וכך תוכלו להשיג יותר קליקים עלא אותם צפיות ולהוזיל את עלות הקליק שלכם משמעותית. לדוגמה: “אנחנו עושים פרסום ומכירות וגובים תשלום רק לפי הצלחה ואחרי שהכסף אצלכם בחשבון הבנק” אתם מסיכמים איתי שמדובר על הצעה שונה מהנוף וסיכוי גבוה יותר שהגולש יעדיף להקליק עליי ולא על המתחרים שלי שמציעים הצעה בנאלית ומשעממת ובתכלס פחות טובה משלי נקודה.
4. קהל רלוונטי וממוקד:
באותו קונספט, כל עוד אנחנו מפרסמים לקהל רלוונטי לאותם הגולשים אין
עניין להתייחס או להקליק על המודעות שלנו, לכן יש לדאוג שאנחנו מפרסמים לקהל המטרה שלנו מבחינת גילאים, מיקום דמוגרפי, מין וכן גם לפי תחומי עניין.
5. פנייה פרסונלית:
ככל שהפנייה שלכם תהייה יותר אישית, כך תמשכו יותר את תשומת הלב של הגולש ונוכל להרוויח יותר קליקים על המודעה שלנו. לדוגמה אם נפנה ללקוח בשם הפרטי שלו, במקצוע שלו או בכתיבה בלשון המין שלו נוכל להרוויח יותר קליקים על פחות צפיות וכך להוזיל את ה-CPC שלנו.
איך מחשבים את עלות הקליק שלנו (CPC)?
כמות הצפיות חלקי כמות הקליקים = עלות קליק CPC.
למה חשוב לשפר את ה- CRO כאשר ה-CPC שלנו גבוה?
כאשר אנחנו עובדים בתחומים מאוד תחרותיים כמו עריכת דין שעלויות הקליק שלנו כלכך גבוהות, כך גם עלות הליד שלנו היא גבוה וכמובן שזה אפקט מתגלגל שמשפיע גם על עלות העסקה הכוללת. לכן, יש להתייחס לכל קליק בכבוד. אז השקענו כבר את הכסף וקנינו טראפיק איכותי לאתר, שילמנו עליו לא מעט כסף, עכשיו צריך לדאוג להגדיל את אחוז האנשים שישאירו לנו פרטים או ירכשו אצלנו באתר ואת זה אנחנו עושים בעזרת שיפור יחסי ההמרה שלנו בתאר או בקיצור CRO. אנשי שיווק או בעלי חנויות איקומרס יזדהו איתי כמה משמעותי שיפור יחסי ההמרה באתר שלנו וכמה כסף זה יכול להכניס לעסק!
אז איך זה קשור לעולם האוטומציה העסקית?
1. תוכלו לשלב צ’אט בוטים באתר שיעזרו לגולש אונליין 24/7
2. תוכלו לדעת לנטר ולמדוד כל דבר באתר שלכם וכך להסיק מסקנות משמעותיות אודות ניטוב התקציב או ללמוד עוד על קהל המטרה.
לדוגמה למשוך את כל הפניות שלכם כולל UTM ששולח מידע גם על מילת המפתח ישירות ל-CRM שלכם ולבנות דשבורד אנליסיט ב-CRM שלכם שמחשב לכם סטטיסטיקות על כמה עסקאות הגיעו מכל מילת מפתח והאם שווה לכם להמשיך להשקיע בה כסף. איך בסוף הכל מתקשר לעולם האוטומציה (:
לסיכום:
עליכם להבין מה העלות הממוצעת ( Benchmark ) בנישה שלכם כדי להביא קליק, כמובן שבהתאם לערוץ הפרסום. איך תעשו את זה? תנסו בעצמכם ואחרי כמה ימים שהקמפיינים רצים תדעו לקבל הערכה, תבצעו הערכה לפי הנתונים שמספקות מערכות הפרסום- לדוגמה בכלי למחקר מילות מפתח של גוגל ו/ או תתייעצו על קולגות שיש להם נסיון בנישה הספציפית שלכם.
בקשר לכל השאר, מי מאיתנו שהעמיק במאמר כבר ידע להתמודד עם קליק זול מידי או קליק יקר מידי והיום נחשף לכל השיטות איך לעבוד בצורה מקצועית עם המדד הזה שנקרא CPC.