התשובה הקצרה
רוצים לדעת איך לתמחר את השירות שלכם? ללמוד איך לשפר ביצועים? איך לתכנן ולבנות יעדים עסקיים או שיווקים? להבין איפה אתם ממוקמים ביחס לשחקנים האחרים במגרש שלכם? בנצ’מרק הוא התהליך אותו עליכם לעשות במטרה להשוות ביצועים לקבל פרופורציות לגבי רמת השירות אותו אתם מציעים ביחס למחיר המקובל בשוק. אז מה זה בנצ’מרק בדיוק ואיך עושים אותו בצורה מדויקת? בואו נדבר על זה.
מהו בנצ’מרק ואיך הוא יכול לסייע לכם בתמחור?
שאלת מיליון הדולר אותה שואלים בעלי עסקים בכל סדר גודל היא: “איך נדע בכמה למכור כל מוצר או שירות?”, מה הבעיה ולמה השאלה הזו כל כך משמעותית? אז ככה, תמחור נכון ומדויק הוא אחד מהפרמטרים שיסייעו לנו כעסק למשוך רוכשים חדשים שייהנו ממוצר איכותי במחיר הוגן ויגרמו לנו לטייב את תהליכי הייצור והשיווק במטרה להרוויח מקסימום במינימום עלויות ייצור/שעות מתן שירות. מנגד, שירות או מוצר במחיר גבוה באופן טבעי מבריחים לקוחות פוטנציאליים ששומרים חזק על הארנק – ומחיר נמוך מדי אמנם יגרום לכך שהמונים יצבאו לנו על הדלתות, אולם, בסיכום החודשי נוכל לראות שהעסק אינו ריווחי במקרה הטוב, ובמקרה הפחות טוב – סופג הפסדים על ימין ועל שמאל.
בנצ’מרק הוא תהליך שנועד לאפשר לעסקים לבחון את הביצועים שלהם מול המתחרים, לבחון את רמת המוצר/שירות אותו הם מציעים ביחס למחירי השוק ולהפיק תובנות עסקיות חשובות בנוגע לתמחור, אופן הייצור, שיטות השיווק ועוד. בסופו של דבר, ביצוע בנצ’מרק מסייע לעסקים להעמיד את עצמם על סקאלת העסקים במגרש שלהם, לבדוק מי ומי השחקנים איתם הם מתמודדים ומה המחיר אותו הם מציעים ללקוחות ולהגיע לנוסחה שיווקית ותמחור אופטימלי למוצרים אותם מוכר העסק.
בנצ’מרק – איך עושים את זה?
תהליך ביצוע של בנצ’מרק כולל 5 שלבים. שנתחיל?
1. איזה שוק תרצו לחקור?
בשלב הראשון עלינו להגדיר את השירות הספציפי או המוצר אותו אנו רוצים לחקור באמצעות ביצוע בנצ’מרק. זה יכול להיות שירות ייעוץ עסקי, קורס אוטומציה או נעלי עקב מעור.
2. זהו את החברות המובילות בשוק שבחרתם ורלוונטיות לרמת העסק שלכם
בשלב זה החליטו מי ומי החברות המתחרות עם העסק שלכם. אתרו את העסקים שמשחקים אתכם על אותו מגרש פחות או יותר.
3. אספו מידע
כעת עליכם לבצע איסוף נתונים לגבי סוג השירות של החברות המתחרות, מחירים, ביצועים ומספרים נוספים הקשורים במכירת השירות ללקוח כולל עלויות, מחיר הייצור ועוד. כאן תצטרכו לבצע מחקר מקיף ולהשקיע בו זמן ואנרגיות אבל הוא יוכל לתת לכם אינדיקציה אמיתית לגבי הביצועים שלכם כחברה. בשלב הזה אל תהססו, כל האמצעים החוקיים כשרים – לקוח סמוי, סקרי שוק, שיח עם לקוחות של המתחרים, בדיקת הפרסומים ברשתות והצעת הערך באתר, רכישת השירות או המוצר ואפילו שימוש בחוקרים עסקיים הוא בסדר. העיקר לבצע את הכל בצורה ישרה וחוקית שלא פוגעת באחר.
4. השוו מידע
השתמשו במידע שאספתם כדי להשוות באמצעותו את נתוני החברה שלכם. מצאו איפה קיימים הבדלים בין יכולות החברה שלכם לזו המתחרה, זהו נקודות חולשה ומפו את החוזקות שלכם כעסק לעומת המקומות הטעונים שיפור, בנוסף לכך בשלב זה נרצה לזהות את “הבידול” שלנו.
5. הפיקו לקחים ויישמו אותם במסגרת העסק
מתוך ההשוואה תוכלו להסיק מסקנו בנוגע לרמת היעילות של החברה מבחינה תפעולית ומבחינה שיווקית, מהו התמחור המדויק לשיווק נכון של המוצרים והשירותים שלכם ועוד. את המסקנות תרגמו לתוכנית עבודה מסודרת במטרה לגשר על הפער אותו זיהיתם ביניכם לבין המתחרים ואף כדי לבלוט מעליהם ולגרום ללקוחות לבחור בכם ככתובת עסקית מנצחת.
איך אוטומציה עסקית יכולה לעזור לכם בביצוע בנצ’מרק?
כיום, מקובל לבצע בנצ’מרק תוך שילוב כלי אוטומציה מתקדמים במטרה לעבד מאגרי נתונים גדולים ולבצע ניתוח מדויק ומעמיק למידע המתעדכן ללא הרף הן במערכות החברה עצמה והן במאגרי החיפוש. שימוש בטכנולוגיות אוטומטיות יכול לחסוך זמן ומשאבים בחיפוש וניתוח ידני ולעיתים, באמצעות אוטומציה עסקית ניתן לבצע תהליכי בנצ’מרק שגורמים אנשים לא יכולים לבצע כיוון שמדובר בנפח אדיר של נתונים המשתנים כל הזמן כך שרק באמצעים דיגיטליים ניתן למשוך מהם את הפרטים הרלוונטיים ולבצע מחקר שוק מקיף, עדכני ורלוונטי.
בנצ’מרק בשיווק דיגיטלי
גם בעולמות השיווק, שימוש בבנצ’מרק הוא נפוץ מאוד משלבי בדיקת ההיתכנות ועד לבניית האסטרטגיה, הטקטיקות השיווקיות ויעדי ה-KPIs, משווקים רבים מנסים להבין מדדים שונים כמו CPC, CPM או CPL על מנת להתבסס על הערכות מבוססת נתונים בשלבי התכנון. כמו כן, כמובן שאנשי שיווק משתמשים בבנצ’מרק גם כדי לבדוק איפה הם ממקומים ביחד למתחרים? מה המתחרים מציעים שהם לא? ועוד ועוד.
בנצ’מרק – היום שאחרי
שילוב של טכנולוגיות אוטומציה בעסק הוא בעל פוטנציאל אדיר לייעול תהליכים במגוון תחומים בעסק: מתפעול אופטימלי, טיוב מערך השיווק והמכר ועד שירות לקוחות ברמה גבוהה מאוד. בוגרי לימודי אוטומציה יוכלו להשתמש בניסיון שלהם בהטמעת תהליכי אוטומציה בעסקים וארגונים גם בתחום זה של ביצוע בנצ’מרק, הסקת מסקנות ולאחר מכן, בניית תוכנית עבודה יעילה לשיפור ביצועי החברה. בסופו של דבר, ארגונים שמתקדמים לאוטומציות עסקיות יכולים להציע יתרונות רבים ולבלוט על פני מתחרים אחרים בשוק. מסיבה זו עסקים רבים בוחרים להטמיע מערכות אוטומציה ולשפר משמעותית את היכולות שלהם.
לסיכום
בנצ’מרק הינו תהליך עסקי חכם בו העסק בודק היכן הוא נמצא מול מתחרים דומים בשוק, באמצעות בנצ’מרק ניתן לקבל מבט נכון על ביצועי העסק ובמקרה הצורך, לשפר אותם באמצעות אוטומציות עסקיות, לבצע תמחור נכון ולקדם את העסק מבחינת תפעול, שיווק ושירות לקוחות כדי לאפשר לו לצמוח ולהגדיל מכירות גם בסביבה עסקית תחרותית מאוד.
שאלות ותשובות בנושא מה זה בנצ׳מרק (Benchmark)?
בעברית המושג בנצ’מרק תורגם ל: “בוחן ביצועים”. מדובר בתהליך עסקי בו חברה או ארגון בוחנים את הביצועים להם ביחס לחברות מתחרות בשוק. תהליך זה, הכולל ניתוח נתונים של חברות מתחרות מול ביצועי החברה מסייע לה מבחינה עסקית להתייעל, לשפר את יכולותיה ולתמחר את השירותים אותם היא מציעה – בצורה נכונה. ההשוואה המדויקת הזו הנערכת תוך ניתוח סוגים שונים של נתונים ותחומים מאפשרים לחברה ללמוד מהן החוזקות שלה ואיפה טמונות החולשות, בצורה כזו היא יכולה להסיק מסקנות שייסעו לה לסגור את הפער מול המתחרים ואף לתפוס את המקום הראשון.
תהליך בנצ’מרק כולל מספר שלבים. יש לבחון קודם מהו המוצר, החירות או התהליך בסעק אותו נרצה להשוות. בשלב הבא יש לאתר מיהם החבר’ה מולם אנחנו מתמודדים בתחרות. חשוב לזהות את נתח השוק ולהשוות ביצועים מול חברה המתמודדת איתנו על קהל יעד ומטרות עסקיות דומים. השוואה בצורה כזו תהיה מדויקת יותר. לאחר שהבנו מי הם השחקניות מולן אנו ממתחרים, הגיע הזמן ללמוד עליהן מקרוב: תוכלו לבדוק את טיב המוצר, אופי השירות, מחירים ויותר מכך, היקף מכירות, שיטות שיווק ועוד. המחקר הזה יסייע לכם להבין איפה אתם כחברה ממוקמים מול המתחרים ומה עליכם לעשות כדי לצמצם פערים במידה וישנם.