בחירה במערכת CRM (תוכנת ניהול קשרי לקוחות) יכולה להרים או להפיל את אסטרטגיית ניהול הלקוחות של העסק. הרבה עסקים נתקלים בקושי בתהליך הבחירה כי יש פשוט כל כך הרבה מערכות CRM, וכל מערכת מביאה איתה יכולות מרשימות ופיצ’רים שייחודים לה, אבל בינינו? זה מבלבל! איך בוחרים CRM? איך לדעת מה מערכת ה-CRM הטובה ביותר עבורי? המאמר הזה יפרט על 6 טעויות עיקריות שעסקים עושים כשהם בוחרים מערכת CRM ואיך להימנע מהן. אז, טיזר קטן לפני שנתחיל – המפתח להצלחה הוא להבין מה העסק שלכם באמת צריך, שימו משקפות כי אנחנו צוללים.
-
הגדרה לקויה של צרכי העסק
אחת הטעויות הגדולות ביותר בעת בחירת המערכת הנכונה היא לא להגדיר לעצמכם מה החברה באמת צריכה מהמערכת לפני הבחירה. קל מאוד להיסחף לשמות מוכרים מבלי לשאול את השאלה הפשוטה: “האם הפלטפורמה הזו באמת מתאימה לצרכים שלי?”
למשל, לעסקים קטנים שמחפשים מערכת לניהול לידים פתרונות מסובכים ומורכבים יכולים להיות מיותרים לגמרי. במקרה כזה, כדאי לשקול תוכנות גמישות יותר כמו Monday או Airtable. אף על פי שהן נחשבות בעיקר כמערכות לניהול פרויקטים ונתונים, ניתן להשתמש בהן גם כמערכת CRM פשוטה לעסקים קטנים בזכות הגמישות הרבה והיכולת להתאים אותן בקלות לצרכים משתנים. ( חשוב לציין של Monday יש גם מודל CRM ואז המערכת יכולה לשמש כמערכת CRM רצינית לכל דבר ועניין! )
כדי להימנע מהטעות הזו, עסקים צריכים לשאול את עצמם: מה בדיוק אנחנו רוצים להשיג עם מערכת ה-CRM? למשל, האם אנחנו רוצים לשפר את היעילות של צוות המכירות, להבין מי המוכר הכי טוב בצוות שלנו ולגמול לו על העבודה? לנהל יותר טוב את פניות לקוחות בעזרת סטטוסים על כל ליד וליד, ולחסוך לעצמנו משימות פשוטות כמו איסוף חשבוניות? חשוב לבחון את האופציות ולהיות יצירתיים, לפתח חשיבה עסקית משופרת בעזרת מערכת שתעשה לנו חיים קלים. בפשטות, אחרי שמבינים מה הצרכים שלנו, קל יותר למצוא את מערכת ה-CRM שמתאימה לעסק שלנו.
-
להתעלם מיכולות האינטגרציה
בעולם העסקים של היום, נדיר שחברה משתמשת רק במערכת אחת. טעות נפוצה נוספת היא בחירת מערכת CRM שלא מתחברת למערכות שכבר עובדים איתן בעסק. למשל, אם הצוות השיווקי שלך משתמש ב-Google Analytics למעקב אחרי ביצועי העסק, מערכת CRM שלא יכולה לבצע אינטגרציה עם המערכת הזאת עלולה להיות פשוט לא אופטימלית, ולגרום לעובדים שלכם לעשות עבודה שחורה ולהעביר מידע בין הפלטפורמות השונות באופן ידני.
עסקים שמשתמשים בתוכנות מיוחדות יותר יצטרכו לבחור במערכת CRM שתתמוך באינטגרציות הספציפיות שלהם. כדאי ליצור רשימה של המערכות והכלים החיוניים שהעסק שלך משתמש בהם ולוודא שמערכת ה-CRM שבחרת מתחברת אליהם, אם באופן טבעי או דרך כלי צד שלישי כמו Make.
נרחיב ונאמר, שאפילו כדאי לבדוק אם למערכת ה-CRM שתבחנו יש כבר מודול קיים במערכות אוטומציה כמו Make או Zapier, זה יכול להיות יתרון גדול, חשוב גם לבדוק – האם ה-API של מערכת ה-CRM מביא איתו מספיק אפשרויות.
-
התעלמות מחוויית משתמש
עוד טעות נפוצה היא להתעלם מחוויית המשתמש של ה-CRM. זה נחמד שיש פלטפורמה עם המון פיצ’רים, אבל אם הצוות שלך מסתבך עם השימוש בה, כל היתרונות הולכים לפח. למשל, מערכות מורכבות יכולות לבלבל צוותים שאין להם ניסיון בתוכנות CRM.
מצד שני, מערכת כמו Pipedrive שמה דגש על פשטות ומציגה את כל תהליך המכירה בצורה פשוטה וקלה לניווט. לעסקים שרוצים לנהל תהליכי מכירה בצורה פשוטה, זה פתרון מעולה בלי עקומת למידה תלולה.
כדי לוודא שה-CRM שבוחרים יהיה קל ונוח לשימוש, כדאי לערב את המשתמשים הסופיים בתהליך הבחירה. הרבה מערכות CRM מאפשרות להתנסות בהן בחינם, אז אפשר ואפילו כדאי לקחת כמה מערכות ל”נסיעת מבחן” ולראות מה עובד הכי טוב לצוות שלך.
-
לא להעריך נכון את העלות הכוללת
עוד טעות שכיחה היא לא להעריך נכון את העלות הכוללת של ה-CRM. בהתחלה, המחיר יכול להיראות סביר, אבל הרבה עסקים לא לוקחים בחשבון עלויות נסתרות, כמו דמי יישום, הדרכות, תחזוקה, והצורך להרחיב את המערכת ככל שהעסק יגדל.
חשוב גם לשים לב איך כל משתמש נוסף יכול להעלות את העלות הכוללת. יש מערכות CRM שדורשות תשלום על כל משתמש, ולכן אם יש לכם צוות גדול, העלויות יכולות להתנפח מאוד. כדאי לחשב מראש את העלות הכוללת בהתאם למספר המשתמשים הצפוי בעסק ולהשוות בין מערכות שונות.
כדי להימנע מהפתעות לא נעימות, כדאי לבקש מהספק פירוט מדויק של כל העלויות, כולל רישוי, עלויות אינטגרציה, ודמי שדרוג. כך אפשר לקבל תמונה ברורה של המחויבות הכלכלית לטווח הארוך.
-
התעלמות מגישה ניידת
בעולם המודרני, שבו כולנו מחוברים לניידים, טעות גדולה היא להתעלם מחשיבות הגישה לנייד כשבוחרים CRM. צוותי מכירות צריכים גישה לנתוני לקוחות גם כשהם בדרכים, ו-CRM ללא אפליקציה ניידת חזקה יכול לפגוע בפרודוקטיביות.
חלק מהמערכות מעוצבות מראש כ”מובייל-פרסט”. Pipedrive, לדוגמה, מציעה ממשק נוח גם במובייל ומאפשרת ניהול תהליכי מכירה ישירות מהנייד, מה שהופך אותה למערכת מצוינת עבור צוותי מכירות שעובדים בדרכים.
-
לא לתכנן צמיחה עתידית
אחת הטעויות השכיחות ביותר היא לא לתכנן קדימה ולא לחשוב על יכולת ההתרחבות של ה-CRM. כשהעסק שלך יגדל, הצרכים שלך ישתנו, ואם ה-CRM לא יכול לצמוח יחד עם העסק, זה עלול ליצור כאב ראש גדול, ואפילו לדרוש מעבר יקר למערכת אחרת.
מערכות CRM כמו Pipedrive או monday CRM נבנו מתוך מחשבה על צמיחה. כשמוסיפים משתמשים חדשים או פיצ’רים נוספים, המערכת ממשיכה לעבוד בצורה חלקה. לעומת זאת, מערכות פשוטות יותר יכולות להיות מושלמות לצוותים קטנים, אך עלולות להיות מוגבלות לעסקים שהצרכים שלהם נהיים מורכבים יותר. כדי להימנע מזה, חשוב לחשוב לטווח הארוך ולבחור מערכת שיכולה לגדול עם העסק שלך, עם יותר משתמשים, נתונים, ופונקציות.
בחירת מערכת ה-CRM המתאימה דורשת מחשבה מעמיקה והתייחסות למגוון רחב של גורמים, החל מהצרכים העסקיים ועד העלות הכוללת של המערכת. על ידי הימנעות משש הטעויות הנפוצות – אי הגדרה ברורה של הצרכים העסקיים, התעלמות מחוויית משתמש, חוסר התייחסות לאינטגרציה עם כלים קיימים, הערכה לא נכונה של העלות הכוללת, התעלמות מגישה ניידת, ואי תכנון צמיחה עתידית – עסקים יוכלו לבחור במערכת CRM שמתאים לא רק לפעילות הנוכחית שלהם אלא גם יוכל ללוות אותם בצמיחה העסקית.
בסופו של דבר, כל מערכת CRM נבנתה למטרות שונות, ולכן המפתח להצלחה הוא להתאים את המערכת הנכונה לצרכים של העסק שלך. זה לא רק עניין של לבחור את המותג הכי גדול או את הכלי הכי פופולרי – אלא למצוא את הפתרון שיעזור לעסק שלך לעבוד בצורה היעילה ביותר ולצמוח בצורה חלקה.