מעל 2 מיליארד משתמשים מ-180 מדינות וביותר מ-40 שפות בוחרים להשתמש בוואטסאפ בכל יום. האם זה מפתיע? ממש לא. וואטסאפ היא פלטפורמת מסרים מיידים סופר פופולרית ואהובה, ובעיקר בקרב הקהל הישראלי. השימוש בממשק ה-API של וואטסאפ מאפשר לעסקים להתחבר לבסיס המשתמשים העצום של וואטסאפ ולתקשר עם לקוחות ומתעניינים (לידים) בפלטפורמה שהם מכירים, אוהבים ומשתמשים בה באופן תדיר ויומיומי.
במאמר היום נבצע השוואה מעמיקה בין שימוש בוואטסאפ API רשמי לחלופות לא רשמיות.
נסקור את היתרונות והחסרונות, תוכנות, הבדלים, סוגי אוטומציות אבטחה, פונקציונליות, חווית שימוש ועלויות. ולבסוף נציג את המלצתנו האישית. בסוף המאמר תדעו בדיוק מה הכי מתאים לעסק שלכם.
ראשית עליכם להבין, מה זה וואטסאפ API?
וואטסאפ API זה הדרך של עסקים לתקשר עם הלקוחות שלהם בפלטפורמת Whatsapp בצורה אוטומטית וסקיילבילית, ללא צורך בהקלדה ידנית ומתישה של הודעות. בעזרת וואטסאפ API נוכל לעבוד ישירות מול שרתי META (פייסבוק) ולהשתמש בבסיס המשתמשים העצום של וואטסאפ כדי לתקשר עם לקוחותינו, לשלוח להם מסרים שיווקים, תפעוליים ולספק שירות לקוחות נוח דרך הוואטסאפ באוטומציה. נוכל לייצר קמפיינים, אוטומציות מגוונות ולהתממשק למגוון מערכות משלימות כמו מערכות CRM, פרסום, שירות לקוחות ועוד. כיום יש לנו אפשרות להשתמש בוואטסאפ API רשמי או דרך מערכות צד ג’ לא רשמיות.
מתי נשתמש במה ולמה? הכל בהמשך המאמר.
מה זה וואטסאפ API רשמי?
וואטסאפ API רשמי, הוא שירות רשמי של מטא (פייסבוק), שהם הבעלים של וואטסאפ משנת 2014, אשר מאפשר לעסקים לשלוח בקשות API לשרתי החברה ומשם לשלוח הודעות ללקוח קצה.
בעזרת וואטסאפ API תוכלו להתחיל שיחות, לשלוח עדכונים שיווקים ותפעולים. בין אם זה אוטומצית נטישת עגלה באיקומרס, קמפיין לחגים, עדכון סטטוס הזמנה או צא’ט בוט לחימום לידים ועוד.
יתרונות וחסרונות של וואטסאפ API רשמי?
יתרונות | חסרונות |
ממשק יציב ללא חסימות | אימות קפדני – עשוי לקחת מספר שבועות |
ממשק ויזואלי וקליקבלי – כפתורים ורשימה נפתחת. |
עלות עבור כל הודעה ( התחלת שיחה) |
ניתן לבנות צ’אט בוט מורכב ומסועף | תהליך אישור לכל “תבנית הודעה”
(להתחלת שיחה בלבד במרווח 24 שעות) |
אבטחה גבוהה – הצפנה מקצה לקצה. | אין אפשרות להשתמש באפליקציה בטלפון – אפשר רק מהמחשב. |
ממשק רץ על הענן של וואטסאפ ללא תלות בקליטה, אינטרנט יציב או זמינות בטלפון. | עלות הקמה גבוהה יחסית במיקור חוץ |
ייעוד מספר ייחודי נייד/נייח/ וירטואלי לשימוש בוואטסאפ. | |
אין אוטומציה של קבוצות |
מערכות מומלצות לבניית אוטומציות וצ’אט בוטים לוואטסאפ רשמי
– מאני צאט – manychat ( המובילה ביותר)
– צ’אטפיול – chatfuel
– סאנד פלוס – sendpulse
– יו צ’אט – Uchat
– וואטי – Wati
– פאנר – FUNNER
מה זה וואטסאפ API לא רשמי?
וואטסאפ API לא רשמי הוא שירות המוצע על ידי כלים צד ג ולא מטעם מטא
( לדוגמה מערכות כמו GRIN API או flow). השימוש בוואטסאפ לא רשמי לרוב מבוסס על פלטפורמת וואטסאפ ווב (Whatsapp Web), אותו הוואטסאפ שאנחנו משתמשים בו במספר האישי שלנו דרך המחשב. להבדיל מעבודה רשמית דרך שרתי מטא, וואטסאפ ביזנס והענן של וואטסאפ. עם זאת חשוב לציין שנוכל גם דרך הוואטסאפ הלא רשמי להשיג יכולות דומות ולבצע אוטומציות, קמפיינים עדכונים תפעוליים צ’אט בוטים ועוד.
יתרונות | חסרונות |
ממשק פשוט וידידותי לעבודה מיידית. | חשש להיחסם ( בשימוש מסיבי) |
לא דורש אימות מול פייסבוק או תהליך אישור זהות כזה או אחר. |
חשוף לפריצות, זליגת מידע רגיש וכו’ |
ממשק זמין גם באפליקציה בטלפון וגם במחשב | אין אפשרות לשימוש בכפתורים ורשימה נפתחת |
אין עלות פר הודעה ( עלות חודשית לתוכנה בלבד) |
מוגבלות בבניית בוט מורכב ומסועף |
אין צורך באימות של “תבניות הודעות”, אפשר לשלוח הכל. | שליחת הודעות לתפוצה רחבה לוקחת זמן |
אין צורך בייעוד מספר ייעודי או הקמת חשבון וואטסאפ עסקי. |
מערכות מומלצות לבניית אוטומציות וצ’אט בוטים לוואטסאפ לא רשמי
– גרין – GERIN API ( המומלצת ביותר )
– סמארט אנד – smartsend
– פלואו – Flow ( מומלצת ביותר לצ’אט בוטים )
– בולדוג – bulldog
– בלאסט – WAAM-it Blaster ( תוכנה לא על ענן)
עכשיו ת’כלס למה בכלל יש פתרון רשמי ולא רשמי?
הפתרון הלא רשמי נועד בכדי לעקוף את תהליך האימות הארוך והמייגע,ההגבלות ומדיניות השימוש והפרטיות של וואטסאפ וכך להנגיש את השימוש בוואטסאפ API לכולם בפשטות וביעילות ובמחיר אטרקטיבי, בלי להשקיע הרבה כסף על הטמעה ורכישת הודעות.
עם זאת, עם ה”פריצות” הזו, מגיעות גם תקלות האבטחה, חסימות, באגים וחווית משתמש בינונית.
עלויות: התמחור של וואטסאפ מתחלק ל-3
Utility conversations
מחיר להודעה: (נכון למאי 2024) הינו 0.0188 דולר בישראל.
מטרת ההודעה: עדכונים תפעוליים ומנהלתיים.
לדוגמה: עדכון הלקוח, על שירות או מוצר שרכש/ פגישה שמתחילה בקרוב.
– “המשלוח בדרך אלייך וצפוי להגיע בעוד 48 שעות לכתובת שמסרת.”
– “מחר נפגשים! תזכורת לפגישה שלנו מחר בשעה 10:00 מחכה לראותך”.
– “שמחנו לעזור לך היום, נשמח לקבל ממך דירוג על השירות שקיבלת”.
Authentication conversations
מחיר הודעה (נכון למאי 2024) הינו 0.0169 דולר בישראל.
הודעות: אימות ללקוחות.
לדוגמה:
– “קוד האימות שלך הינו 94585”
– “הקוד שלך לאיפוס הסיסמה הוא 9889”
Marketing conversations
מחיר הודעה (נכון למאי 2024) הינו 0.0353 דולר בישראל.
הודעות: בעלות אופי שיווקי
לדוגמה:
– “פסח סייל התחיל ממש עכשיו, בואו להנות מהנחות ענק”
– “עכשיו במבצע שלמו על החולצה הראשונה וקבלו את השנייה במתנה”
– “1+1 על כל קולקצית הקיץ המהממת שלנו!”
אלו אוטומציות אפשר לעשות בעזרת וואטסאפ API?
אז מה המלצתנו?
האופציה הנכונה והבטוחה ביותר היא לבחור בשביל החלב, ולעבוד עם וואטסאפ API רשמי.
שימוש בוואטסאפ API רשמי מבטיח לכם חווית משתמש, אבטחה, זמני שליחה מהירים ופונקציונליות טובה יותר.
במערכת וואטסאפ API לא רשמית, נרצה להשתמש רק במידה ואנחנו לא יכולים לעבור תהליך אימות,או שאנחנו רוצים לעשות אוטומציות פשוטות מאוד כמו לשלוח וואטסאפ לליד שנכנס. ובמצב כזה אין לנו כדאיות להשקיע בהטמעה של וואטסאפ API רשמי ואנחנו מחפשים פתרון מהיר ויעיל.
אז אם החלטתם להקשיב להמלצתנו ולהטמיע וואטסאפ API רשמי, תמשיכו לקרוא את המאמר. ריכזתי עבורכם מספר מושגים והסברים חשובים שעליכם לדעת.
מה צריך בשביל לעשות אימות ולהשתמש ב-וואטסאפ API רשמי?
חשבון וואטסאפ ביזנס
עליכם להחזיק בחשבון וואטסאפ ביזנס.
חשבון Business Manager מאומת
עליכם להחזיק בחשבון -Business Manager מאומת, וכדי לאמת אותו יש צורך לבצע תהליך אימות של העסק מול פייסבוק. התהליך כולל אימות פרטים אישיים ועסקיים, שליחת מסמכים רשמיים של רשויות החוק בישראל המכילים את שם העסק, שליחת מסמכים המאמתים את כתובת העסק ועוד. התהליך יכול לארוך עד מספר שבועות.
אם תרצו לבדוק האם ה-Business Manager שלכם מאומת כנסו ל- מנהל המודעות >> הגדרות העסק >> פרטי העסק >> “סטטוס אימות העסק – מאומת” .
אימות מספר הטלפון העסקי
אימות מספר הטלפון שאיתו תרצו להשתמש, בשלב הזה תצטרכו לעלות
מסמך רשמי המכיל את שם העסק ואת מספר הטלפון של העסק.
מה זה חוק ה-24 שעות בוואטסאפ רשמי?
חוק ה-24 שעות תקף רק על וואטסאפ API רשמי. מה הוא אומר?
אז ככה: מרגע שליחת ההודעה ( מהצד שלנו בעלי העסקים ) או קבלת הודעה מלקוח
נפתח חלון של 24 שעות שמתחיל לדפוק מאז האינטראקציה האחרונה של הלקוח איתנו.
בתוך חלון הזמן של ה-24 שעות נוכל לשלוח איזה הודעה שנרצה, כן גם הודעות שלא אושרו מול
META (פייסבוק). בנוסף לכל זה גם לא נשלם עבור ההודעות האלו.
בואו נמחיש את זה בעזרת דוגמה: נגיד לקוח שלח לנו הודעה ביום ראשון בשעה 10:00 בבוקר.
אנחנו נוכל לשוחח עם הלקוח (לשלוח הודעות בוואטסאפ) עד יום שני בשעה 10:00 בבוקר, ללא תשלום וללא מגבלה מבחינת התבניות שאישרנו. אבל מרגע שחלפו 24 מהאינטרקציה האחרונה שלנו עם הלקוח, אנחנו נצטרף לשלוח הודעה מתבנית מאושרת וגם נשלם עליה כסף.
מה זה הודעת “תבנית” – (Template)
כל הודעה ראשונית (פתיחת שיחה) שנרצה לשלוח ללקוח שלנו באופן ייזום נקראת הודעת Template,הודעת התבנית חייבת להיות מאושרת ע”י וואטסאפ וגם כמובן שהיא תעלה לנו כסף. בדומה לשליחת הודעות SMS. חשוב לזכור שכל שינוי גם הכי קטן בהודעה מצריך מההודעה לעבור תהליך אימות נוסף מול META (פייסבוק).
בדרך כלל META (פייסבוק) מאשרים את ההודעה עד- 24 שעות
מניסיוננו בדרך כלל זה מאושר יחסית מהר.
עוד משהו שכדאי לציין, במידה וההודעה לא מאושרת, פייסבוק לא תכתוב לנו מה הסיבה והאופציה היחידה שלנו היא לנסות להבין לבד מה הבעיה ולשלוח הודעה בסגנון אחר.
לסיכום
שימוש בוואטסאפ API יכול לעזור לכם לחמם לידים, לייעל את שירות הלקוח, לשפר את חווית הרכישה
ובקיצור לגרום לתקשורת נוחה וטובה יותר בין הלקוחות שלכם והעסק. במאמר היום הצגנו לכם סקירה
מעמיקה וניטרלית בין שני האלטרנטיביות לשימוש בוואטסאפ API. שמחנו לעזור!
אם יש לכם שאלות נוספות, תרגישו חופשי לשלוח לנו הודעה ונשמח לסייע לכם.